Grattis Storbritannien till en grön röst i parlamentet!

I natt satt jag uppe några timmar med anledning av en sak: Brittiska valet. Svensk media följde valet väldigt dåligt, SVT hade en 45 minuters lång valvaka, Aftonbladet skrev några rader och det syntes lite på Twitter, men annars: nästan helt tomt. Så jag började lirka efter egen information av 2 skäl:

1. Eftersom svensk media inte uppmärksammar valet så hade jag relativt lite koll på vad valet innebar och var därför tvungen att först och främst sätta mig in i vad valet skulle innebär. En egen snabbkurs på 2-3 timmar ungefär.

2. När jag väl satt mig in litegrann blev jag ju naturligtvis nyfiken över hur valet skulle gå.

För tillfället saknas endast 1 distrikt, som inte har röstat eftersom det blivit framskjutet pga. dödsfall. Kort och gott kan konstateras att de Konservativa har vunnit valet, men att de inte fick egen majoritet (till det krävs 326 röster, i nuläget har de 306). Labour med Gordon Brown är helt klart de stora förlorarna som har regerat i Storbritannien i 13 år. Liberaldemokraterna förväntades göra ett kanonval men har landat på 57 mandat vilket är sämre än förväntat.

Häftigast av allt är dock att de Gröna har fått sitt allra första mandat i Storbritannien med Caroline Lucas i spetsen! Det här är en otrolig framgång för Green Party och de Gröna världen över, det här är nämligen aboslut första gången Green Party får ett mandat i brittiska parlamentet. Det är helt fantastiskt att se den gröna våg som går över världen just nu!

Läs mer:
Green Party
Election Results

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0