Kvotering höjer kompetensen


År 2002 hade Norge inte en enda kvinna i 77% av de ledande bolagens styrelser.
Idag är Norge världsledande på jämställdhet i näringslivet, och förklaringen är enkel: De lagstiftade om könskvotering.

Många hävdar att kompetensen begränsas när kvinnor kvoteras in. Det är en dum hypotes redan från början, och nu visade det sig också tydligt i Norge att utbildningsnivån hos styrelserna faktiskt höjdes sedan lagstiftningen om kvotering.

Norge har blivit ett föregångsland och det är på tiden att Sverige följer efter. Könsmaktsordningen är skadlig för alla, och den behöver bekämpas med ny modern lagstiftning och målmedveten politik.

Det rödgröna regeringsalternativet med Miljöpartiet i spetsen är överens om hur vi vill att framtiden ska se ut, och vinner vi valet i höst kommer Sverige följa efter Norge på vägen mot en jämställd värld.

bild: DN.se


28 miljarder ny motorväg

 

Alliansen har bestämt sig: Vinner de valet i höst kommer de att satsa 28 miljarder på bygget av motorvägen Förbifart Stockholm. Syftet med motorvägsbygget är att minska bilköer och på så sätt också koldioxidutsläppen.


Problemet är bara att den här typen av byggen redan har prövats. 2004 stod bygget av Södra länken, en motorväg med syfte att 60 000 bilar om dagen skulle kunna ta sig genom södra Stockholm på 5 minuter, klar. Reslutatet blev dock ett annat, motorvägen har idag upp emot 100 000 bilar om dagen och köer på ungefär 30 minuter i morgontrafiken.

Forskning visar nämligen att nya vägar bara minskar köerna lite grann och dessutom bara på kort sikt, i längden gör nya vägar endast att fler åker bil.

Idag står transporter för 1/3 av Sveriges klimatutsläpp och att då satsa dryga 30 miljarder på ökad biltrafik och ökade utsläpp är för oss orimligt.
Miljöpartiet vill därför istället tredubbla kollektivtrafiken i Stockholms län till 2020, mer om det kan läsas här.


Nu i dagarna kom en undersökning från Demoskop som visar på att 51 % av Stockholm stads invånare vill bygga ut kollektivtrafiken. Det är dags för regeringen att lyssna på de här 51 % av väljarna och börja satsa på en långsiktigt hållbar lösning: Kollektivtrafik


Varje sekund.


För att få till en förändring i samhället krävs mod. Det krävs att en själv vågar vara den förändring man vill se i samhället och att man vågar vara handlingskraftig här och nu.

Att inse att varje ny sekund är ytterligare ett steg in i det som nyss kallades framtid.


Det behövs förståelse för att framtiden redan börjat, och att under tiden som du läst detta, har framtiden redan påverkats av varje gången sekund.

 

Det är vad den här bloggen kommer handla om. Att vi vill förändra samhället genom att börja här och nu, att varje sekund bygger framtiden.


RSS 2.0