Kompensera fel riktning med högre fart?


Vi har tidigare skrivit om regeringens snedsteg att vilja bygga förbifart stockholm, en 2 mil lång motorväg för 28 miljarder.

Det huvudsakliga argumentet för att bygga förbifarten är att den skulle lösa upp köerna och minska trängseln, men att tro att det skulle hjälpas med fler vägar är inte sant.

Förra veckan kom en rapport framtagen av tafikkonslutbolaget Trevector, beställd av Kollektivtrafikant Stockholm. I rapporten uppges att redan år 2030 kommer trängseln vara ett lika stort problem igen, även om förbifarten byggs.

Vi kan fortsätta bygga motorväg efter motorväg och hoppas att det löser sig, men då målar vi in oss i ett hörn. För om 20 år kommer vi behöva bygga en motorväg till, och förmodligen fler efter det. Annars kan vi lösa problemet från grunden, genom att istället bygga ut kollektivtrafiken och börja minska behovet av biltrafik.

Att bygga fler motorvägar och öka biltrafiken är att färdas i fel riktning, och det går inte att kompensera fel riktning med högre fart.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0